Het gebeurt regelmatig dat beheertaken pas worden uitgevoerd als het feitelijk te laat is. Geeft het systeem een foutmelding en vallen processen uit? Met goed beheer was dit hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd en het geeft ook aan waarom dit zo belangrijk is. Want downtime is dure tijd. Wat te doen?
Het klinkt logisch: onderhoud je apparatuur en software. Een patch om je software up-to-date en veilig te houden is bijvoorbeeld enorm belangrijk om het hackers moeilijk te maken. Dat kan dus veel ellende voorkomen. Anders gezegd: regelmatig beheer van je systemen is onontbeerlijk. Het wordt nog makkelijker als je je kantooromgeving volledig laat automatiseren door een specialist. Daarmee voldoet het aan onze standaarden met waar nodig een uitzondering op de regel. Bas Moekotte van IT Worxx: “We zien regelmatig dat klanten het lastig vinden om het allemaal goed bij te houden. Ze missen het overzicht. Terwijl je dit soort dingen goed kunt automatiseren. Stel je voor dat een klant op locatie servers heeft staan, firewalls, storage… En alles vergt aandacht en heeft invloed op elkaar. Dat is ook lastig. Daarom laten veel klanten het beheer van de IT omgeving aan ons over. Als er iets aan de hand is, krijgen wij een alert en gaan onze specialisten ermee aan de slag.”
Volledig geautomatiseerd
Om het beheer in goede banen te leiden, maken we gebruik van een programma die op de gewenste momenten met de juiste updates en patches aan de slag gaat. Bas: “Na een software update moet het systeem bijna altijd opnieuw opgestart worden. Dat doe je liever niet als het bedrijf in productie is. Dat gebeurt altijd in overleg, bijvoorbeeld ’s nachts. Meestal installeren we de laatste software update. Van sommige systemen installeren we standaard de een na laatste, omdat deze in de praktijk bewezen effectief is bevonden. Sommige nieuwe updates krijgen direct een patch er overheen, omdat er toch weer een foutje in zit. Dan kun je beter uitgaan van de vorige patch. Alles is erop gericht om de downtime zoveel mogelijk te beperken. Zeker, een update of patch geeft ook downtime, maar als je dat goed plant en het daardoor voorspelbaar is, is het geen probleem. En je voorkomt downtime door veel ernstigere oorzaken.”
Artificial Intelligence (AI)
Stel dat een hacker eenmaal in je netwerk zit, dan neemt ie rustig de tijd om ervoor te zorgen dat zijn tijd en moeite ook daadwerkelijk wordt beloond. Een hacker zit gemiddeld tussen de zes en negen maanden in een netwerk voordat hij de boel zo efficiënt mogelijk op slot zet. De nieuwste IT en cybersecuritysystemen verkorten deze tijd door onder andere van gebruikers profielen te maken en deze te onderhouden, zodat ze worden herkend aan hun manier van werken. Bijvoorbeeld: inloggen om 9.00 uur, uitloggen om 17.00 uur, welke programma’s worden doorgaans gebruikt en vanaf welke locaties en apparaten, plus hoe worden bestanden gebruikt en hoeveel data gaat daar mee gemoeid. Na enkele weken is er per medewerker al een profiel geschetst. Als daar ineens opvallende afwijkingen in zijn – veel downloaden of inloggen vanuit een ander land bijvoorbeeld -, wordt er direct automatisch dan wel manueel actie ondernomen. Deze profielen worden opgesteld aan de hand van Artificial Intelligence (AI). Bas: “Ook met deze ontwikkelingen brengen we onze klanten in aanraking. En qua kosten valt het echt wel mee, ook voor het mkb zijn deze methoden een goede investering. Juist door AI wordt het interessant.”
Meer weten?
Informeer gerust naar de mogelijkheden voor een goed beheer om downtime zoveel mogelijk te voorkomen!