De vakantietijd breekt aan! Dat geldt ook voor de IT-beheerder, die in veel mkb-bedrijven als enige alles weet van de IT-systemen in het bedrijf. Vraagbaak, helpdesk, strateeg en tacticus in één. Voor degenen die (nog) niet op vakantie gaan, is de aanwezigheid van deze IT-alleskunner haast vereist. Wat te doen?
We zien het veel in het midden- en kleinbedrijf: er is vaak maar één persoon die verantwoordelijk is voor IT. En dat betekent dan ook álle IT-zaken. Hij of zij is het aanspreekpunt en de vraagbaak voor het vervangen van een toetsenbord tot de meest ingewikkelde computerhandelingen. Tegelijkertijd moet deze IT-beheerder in het oog houden welke technieken de organisatie het beste kan gaan gebruiken en is verantwoordelijk voor de cybersecurity en compliance. Als deze IT-beheerder op vakantie wil, dan komen de meest basale vragen onder druk te staan. En dan ís ie nog niet eens op vakantie.
Operationeel doorgaan
Wat er ook gebeurt en dat geldt ook tijdens de gewenste vakantie van de IT-beheerder: de gebruikers moeten door kunnen werken. Bas Moekotte van IT Worxx splitst de taken van de gemiddelde IT-beheerder uit in ‘operationeel’, ‘tactisch’ en ‘strategisch’. “En als het dan gaat om drie weken zomervakantie of een weekje wintersport, dan geldt dat het operationele deel in ieder geval moet blijven draaien. Ook tijdens de vakantie nemen veel beheerders daarom een laptop en telefoon mee. Maar alleen al het gevoel dat je gebeld kán worden, is natuurlijk niet waar je in je vakantie op zit te wachten. De oplossing? Een externe partij inschakelen.”
Abonnement of eenmalig
En dat kan prima IT Worxx zijn. “Verschillende klanten hebben een soort abonnement voor een klein bedrag per maand. We hebben toegang tot de systemen nodig om deze te monitoren en om medewerkers te kunnen helpen, wanneer de IT beheerder afwezig is.. Mochten er vragen of problemen zijn, dan is onze servicedesk bereikbaar om het op te lossen. Als de IT-beheerder op vakantie is, komen er meestal wel wat meer vragen. Voor continuïteit voor de standaard werkplek is dit een prima oplossing. Mochten er performance problemen zijn, dan zien we dat en kunnen we het oplossen.”
Een abonnement kun je op- en afschalen. Als je alleen extern beheer wilt voor een maand in de zomer, dan kost dat natuurlijk wel iets meer tijd om in te regelen. “We moeten wel toegang krijgen tot de systemen en daar zit wat werk en dus eenmalige kosten in. Zo’n abonnement is daarom een prima oplossing om het snel te regelen.” Zolang het om een Microsoft 365 Cloudomgeving en Windows machines gaat, is de service in hoge mate gegarandeerd. “We kunnen ook helpen bij het opnieuw opstarten van een applicatie of het toekennen van rechten van een nieuwe medewerker om maar een voorbeeld te geven. ”Bas: “Het wordt complexer als een organisatie bijvoorbeeld eigen servers en storage heeft. Daar zit meer werk in qua inregelen om te kunnen monitoren.” Een abonnement komt in verschillende vormen, al naar gelang de wens van de klant. Het kan ook een prima manier zijn om een achterwacht te hebben in het geval van complexe situaties. Bij veel klanten worden we namelijk om advies gevraagd bij tactische en strategische vraagstukken. Dat gaat mooi samen.
Nog even dit
Het is wel zo: hoe meer we kunnen monitoren, hoe meer we kunnen zien en hoe meer we kunnen doen als er iets niet goed gaat. Maar ook: “Hoe specifieker het probleem is, of de applicatie waarbinnen een probleem ontstaat, hoe lastiger het is. Onze kennis zit vooral in de IT-architectuur: Microsoft 365, servers (VM’s), storage en netwerk security Dat is al een hele brede basis.” Verder stipt Bas aan dat het IT-landschap voortdurend verandert. Dat maakt het uitdagend om ad hoc in te springen op problemen. “Veel meer zoek je naar mogelijkheden om die problemen te voorkomen en voor te zijn, een meer projectmatige aanpak. Maar toch: ook de IT-beheerder moet op vakantie kunnen. Het is dan wel zaak om de vervanging op tijd te regelen. Een laatste tip: als IT-beheerder is het niet nodig om iedereen te laten weten dat je op vakantie bent. Hackers zijn dol op dit soort berichten.”
Meer weten?
Neem gerust contact met ons op voor meer informatie. We vertellen er met plezier meer over.