Internet of Things (IoT) is een technologie die eindeloos veel mogelijkheden biedt. Dat is prettig, maar meteen ook het lastige eraan. Elk ding, elk apparaat kan ‘smart’ gemaakt worden. Van auto’s en thermostaten, tot wissels in het spoor en boeien in het water. Dat biedt legio mogelijkheden, maar hoe bepaal je wat het meeste waarde heeft en dus de beste IoT-oplossing is voor uw organisatie?
Oplossing of verbetering
Hebt je nog geen idee wat Internet of Things (IoT) voor jouw organisatie zou kunnen betekenen? Begin dan met het zo concreet mogelijk definiëren van een probleem dat IoT in je organisatie kan oplossen. Problemen waar IoT het makkelijkst bij kan helpen zijn zaken waar informatie mist en IoT real-time inzicht kan geven of dat er direct gereageerd moet worden door verbinding te maken. Zijn je medewerkers bijvoorbeeld vaak hun gereedschap kwijt, of heb je geen inzicht in de status van jouw machines? Wat is het dat je in jouw organisatie wilt oplossen of verbeteren, waarom wil je dat, en zou met behulp van IoT een mogelijke oplossing bedacht kunnen worden? Die vragen beantwoorden gaat vaak het best in een brainstormsessie met medewerkers van zo veel mogelijk verschillende afdelingen. Laat vooral mensen van de werkvloer meedenken om zo de link tussen techniek en praktijk te vinden. Want de match tussen de toepassing die je kiest en de uitdaging die je als organisatie voor ogen hebt, bepaalt uiteindelijk hoe waardevol de oplossing is.
Technisch haalbaar
Het kan ook zijn dat je al een stap verder bent en weet wat de oplossing zou kunnen zijn. Dan is het tijd om uit te zoeken of die toepassing technisch haalbaar of misschien zelfs al beschikbaar is. Hiervoor kun je in de meeste gevallen het best een technisch specialist inschakelen.
Klein beginnen
Omdat IoT pas echt gaat leven als het in praktijk wordt gebracht, is het zaak om snel die stap te zetten. Begin klein, met wat minimaal nodig is. Heel eenvoudig gezegd: koop een apparaat of plak een sensor op hetgeen je wilt verbinden, zorg voor een verbinding en bekijk wat er met de sensordata in de praktijk gedaan kan worden. Zo kun je snel testen of wat je bedacht hebt technisch haalbaar en praktisch uitvoerbaar is. En of de data de waarde opleveren waar je op hoopte.
Uiteindelijke oplossing
Zo’n eerste test is vaak nog in een proefopstelling, maar gaat wel om de methoden en technieken die je als uiteindelijke oplossing voor ogen hebt. Betrek ook een aantal medewerkers bij de test. Als het even kan een paar enthousiastelingen en wat critici, voor de beste terugkoppeling. Door klein en praktisch maar wel met het grotere doel voor ogen te beginnen, worden er geen onnodige investeringen gedaan. Mocht blijken dat de oplossing niet is wat je gehoopt had, dan kun je ook tijdig op de rem trappen zonder dat er geïnvesteerd is in de grootschalige uitrol.
Businesscase
Met de gegevens die de praktijktest oplevert, kunt je een businesscase maken. Hierbij breng je in kaart wat de IoT-oplossing je kost en wat deze oplevert. Betrek in die berekening alle drie de pijlers van IoT: de techniek, de mensen en de processen. Pas als je vanuit alle invalshoeken de kosten en de waarde van IoT kent, is de businesscase in zijn geheel te maken. En in de meeste gevallen blijkt de waarde van IoT-oplossingen veel hoger dan de kosten. Bekijk hier een aantal inspirerende IoT-businesscases.