Als klant, wil je maximaal profiteren van het werken met een Managed Service Provider (MSP). Je moet dan weten waar de voordelen liggen en welke voorwaarden er zijn om het optimale resultaat te behalen. In deze blog krijg je er meer informatie over.
Als bedrijf of organisatie profiteer je op verschillende manieren door te werken met standaard applicaties en diensten van een MSP. Natuurlijk, maatwerk in je IT-landschap is een optie, maar als het niet echt onderscheidend is of geen waarde toevoegt, is het misschien slimmer om te kiezen voor standaarden. Hiermee profiteer je van efficiëntie en kostenbesparing die standaarden met zich meebrengen. Het vergt wel een andere mindset: is deze oplossing geschikt voor mijn bedrijfsvoering? Soms moet je een beetje schipperen en je aanpassen aan de standaard, maar als tegenprestatie krijg je flexibele dienstverlening tegen een voorspelbare prijs. Bovendien maak je gebruik van de gecombineerde kennis en expertise die door een grote klantenbase is opgedaan.
Beheer
Maar laten we het niet te veel beperken tot standaardapplicaties. Standaard werkplek- of serverbeheer biedt al vaste momenten voor beheersactiviteiten. Veiligheidsrisico’s wachten niet meer op halfjaarlijkse updates; ze vragen continu om aanpassingen. 24/7 en volledig geautomatiseerd. Dit niet alleen voor jouw gemoedsrust, maar ook om aantoonbaar te maken dat de werkplekken daadwerkelijk worden beheerd en het beveiligingsniveau wordt gehandhaafd. Accountants en instanties kunnen zelfs specifiek vragen naar bewijs dat je voldoet aan ISO9000- of ISAE normen.
Overgang naar een MSP
De overgang van maatwerk naar een meer gestandaardiseerde omgeving is een proces dat begeleiding vereist. Daarom hebben we bij IT Worxx een adoptie-afdeling om in een aantal voorspelbare stappen van de huidige situatie over te stappen naar de nieuwe, als een soort roadmap. Het betrekken van gebruikers in dit proces is essentieel, ook al zijn er soms obstakels op de weg. Maar dit hangt ook af van de specifieke MSP-dienst die je kiest.
Je merkt er weinig van
Het mooie van werken met een MSP is dat jij als klant er weinig van merkt dat de MSP partner jouw devices op afstand beheert en monitort. Storingen worden hierdoor sneller opgelost, soms zelfs voordat je ze opmerkt. In een tijd waarin IT-omgevingen steeds complexer worden, ontlast een MSP je van het dagelijkse beheer, ondersteuning en zorgt voor de nodige veiligheid. Je krijgt zelfs extra expertise in huis. Dit is vooral handig als je geen eigen uitgebreide IT-afdeling hebt. Omdat ICT gaat over diverse kennisgebieden, is het onhaalbaar om kennis te hebben over alle kennisgebieden. Bij een MSP partner vind je dit wel.
Heilige graal
Is MSP dan de heilige graal? Nee, want soms krijg je niet precies wat je wilt als het heel specifiek is en niet binnen de standaard past. Je moet je af en toe aanpassen aan de standaard situatie. Het vergt soms wat verdieping in de standaardoplossing qua functionaliteit, maar uiteindelijk draait het om het behalen van resultaten. In de praktijk zien we echter dat het bijna onmogelijk is om alle technologische ontwikkelingen bij te houden, zeker als je dit ook nog moet vertalen naar je specifieke bedrijfssituatie. Daarom is een MSP absoluut een verstandige keuze.